استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، ایران
چکیده
حکمرانی شایسته در کشوری مانند ایران با جغرافیای گسترده فرهنگی مستلزم فعال کردن ظرفیت مشارکت گروهها و اجتماعهای متنوع قومی و محلی به منظور توزیع هدفمند خدمات و توسعه عادلانه بوم مبنا است. این مهم گویای اهمیت حکمرانی مردمی و محلی است که رسانههای محلی نقش غیرقابل انکاری در تسهیل، تسریع و تقویت آن دارند. پژوهش حاضر با هدف فهم کیفیت بازتاب رسانههای محلی در نسبت با حکمرانی مردمی در سیاستهای رسانهای فرادستی پس از انقلاب اسلامی، به مطالعه این سیاستها با روش اسنادی پرداخته است. گزینش هدفمند قوانین، سیاستها و مصوبههای موجود از حیث ارتباط با حوزه رسانه و حکمرانی مردمی و مطالعه آنها خلأ بازتاب صریح و مستقیم رسانههای محلی را در این سیاستها آشکار نمود. اما در عین حال با مرور مضامین و مفاهیم محوری گزارههای مرتبط این اسناد سیاستی، کیفیت اهتمام آنها را به مسئله رسانه و حکمرانی مردمی و محلی میتوان در قالب مقولات و محورهای چهارگانه «آگاهی بخشی و معرفت افزایی مردم از طریق رسانه»، «مشارکت افزایی مردم و تسهیل فعالیت مردمی در حوزه رسانه»، «بسط پوشش جغرافیای متنوع فرهنگی و محلی» و «تعامل حاکمیت و مردم» خلاصه نمود.
مهربانی فر, حسین. (1403). واکاوی نسبت رسانههای محلی و حکمرانی مردمی در سیاستهای رسانهای فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(7), 135-161.
MLA
حسین مهربانی فر. "واکاوی نسبت رسانههای محلی و حکمرانی مردمی در سیاستهای رسانهای فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران". مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2, 7, 1403, 135-161.
HARVARD
مهربانی فر, حسین. (1403). 'واکاوی نسبت رسانههای محلی و حکمرانی مردمی در سیاستهای رسانهای فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(7), pp. 135-161.
VANCOUVER
مهربانی فر, حسین. واکاوی نسبت رسانههای محلی و حکمرانی مردمی در سیاستهای رسانهای فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1403; 2(7): 135-161.