بررسی اثرات تمدنی نظریه روانکاوی فروید و نقد آن بر اساس نظریه فطرت شهید مطهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکترای ارتباطات، پژوهشگر، دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران

چکیده

جریان‌های روان‌شناسی اگرچه به ظاهر بیشتر رویکردهای فردی و کمتر تمدنی داشته‌اند، اما- درست یا غلط- توانسته‌اند اثرات تمدنی بسیاری بگذارند. یکی از مهم‌ترین این جریان‌ها، رویکرد روانکاو فروید است که جزو پیشگامان روان‌شناسی است. نقش هدف از این پژوهش، بررسی اثرات تمدنی نظریه‌ روانکاوی زیگموند فروید و نقد آن بر اساس مبانی نظری فطرت در اندیشه‌ شهید مرتضی مطهری است. این تحقیق در تلاش است تا با تحلیل تطبیقی دو دیدگاه متفاوت درباره‌ ماهیت انسان، نقش این مبانی در شکل‌دهی به تمدن‌های انسانی را روشن سازد. روش پژوهش به صورت تحلیلی-تطبیقی انجام شده است. در این راستا ابتدا مبانی نظریه‌ی روانکاوی فروید شامل ساختار شخصیت، مکانیسم‌های دفاعی، مراحل رشد روانی و نگاه فروید به زن و اضطراب بررسی گردید. سپس اثرات تمدنی این نظریه در حوزه‌های روان‌درمانی، فلسفه، علوم شناختی، هنر و تغییرات اجتماعی تحلیل شد. در ادامه، نظریه‌ فطرت شهید مطهری تبیین شد و کارکرد آن در ایجاد نظام‌های اخلاقی، حقوقی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان، مقایسه‌ای تطبیقی میان این دو دیدگاه صورت گرفت و نقد مبنایی نظریه‌ روانکاوی ارائه گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نظریه‌ روانکاوی فروید با تأکید بر نیروهای ناهشیار و تعارضات درونی، تصویری تقلیل‌گرایانه از انسان ارائه می‌دهد که تمدنی مبتنی بر سرکوب غرایز و بحران‌های درونی می‌سازد. در مقابل، نظریه‌ فطرت شهید مطهری با تأکید بر آگاهی، اختیار و سرشت الهی انسان، الگوی تمدنی تعالی‌بخش، اخلاقی و معنویت‌محور را مطرح می‌کند و از این رهگذر نشان می‌دهد که روانکاوی فروید تا چه میزان ناکام و مخرب است. این پژوهش بر ضرورت بازنگری در مبانی انسان‌شناختی تمدن معاصر و احیای مفهوم فطرت در نظریه‌پردازی‌های تمدنی تأکید می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Civilizational Implications of Freud’s Psychoanalytic Theory and Its Critique Based on Shahid Motahhari’s Theory of Innate Nature (Fitrah)

نویسنده [English]

  • Mohammad Hossein Shahabadi
PhD in Communication, Researcher, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Although psychological trends have seemingly had more individualistic and less civilizational approaches, they have managed to leave many civilizational effects. One of the most important of these trends is the approach of Freud''s psychoanalysis, which is one of the pioneers of psychology. The purpose of this research is to examine the civilizational effects of Sigmund Freud''s psychoanalytic theory and criticize it based on the theoretical foundations of nature in the thought of Motahari. This research attempts to clarify the role of these foundations in shaping human civilizations by comparative analysis of two different perspectives on human nature. The research method has been conducted in an analytical-comparative manner. In this regard, first, the foundations of Freud''s psychoanalytic theory, including personality structure, defense mechanisms, stages of psychological development, and Freud''s view of women and anxiety, were examined. Then, the civilizational effects of this theory were analyzed in the fields of psychotherapy, philosophy, cognitive sciences, art, and social changes. Next, Motahari''s theory of nature was explained and its function in creating moral, legal and cultural systems was examined. Finally, a comparative comparison was made between these two perspectives and a basic critique of psychoanalytic theory was presented. The research findings show that Freud''s psychoanalytic theory, with its emphasis on unconscious forces and internal conflicts, presents a reductionist image of man that creates a civilization based on the suppression of instincts and internal crises. In contrast, Motahari''s theory of nature, with its emphasis on consciousness, free will and the divine nature of man, proposes a model of a civilization that is transcendental, moral and spiritually oriented, and in this way shows how unsuccessful and destructive Freudian psychoanalysis is. This research emphasizes the necessity of reviewing the anthropological foundations of contemporary civilization and reviving the concept of nature in civilizational theorizing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Civilization
  • psychoanalysis
  • Freud
  • theory of nature
  • Shahid Motahari

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 30 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 08 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 21 تیر 1404