1
دانشجوی دکتری، پژوهشگر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایران
2
دانشیار، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
چکیده
یکی از الزامات ساماندهی نظام رسانهای در هر کشور، اتخاذ نظریه هنجاری متناسب با مبانی و ارزشهای پذیرفته شده در آن جامعه است. لذا هدف از این مقاله، تحلیل و بررسی منظومه فکری رهبر انقلاب با هدف کشف یا استنباط گزارههای هنجاری رسانه در بیانات ایشان است، تا مقدمهای باشد برای دستیابی به نظریه هنجاری مختص رسانهها در جمهوری اسلامی ایران. بدین منظور، ضمن مرور اجمالی نظریههای هنجاری مرسوم رسانه، ابتدا بیانات و مکاتبات رهبر انقلاب در موضوعات مرتبط با رسانه به روش توصیفی-تحلیلی صورتبندی گردید، سپس با آن نظریات تطبیق داده شد. نتایج نشان میدهد منظومه هنجارها و اصول حاکم بر منویات ایشان، به رغم مشابهتهای موردی با نظریههای مسئولیت اجتماعی و توسعهبخش، نمیتواند ذیل هیچیک از نظریههای هنجاری موجود تعریف شود، لذا هنجارهایی متفاوت در عرصه حکمرانی رسانه را پیش روی قرار میدهد؛ ازجمله، هنجارهایی که هم موجب حفظ اقتدار دولتها و نظام شوند و هم آزادی بیان و رضایت مخاطب را به همراه داشته باشند؛ هنجارهایی که رسانهها مبتنی بر آنها، در قبال حفظ ارزشها و فرهنگ عمومی جامعه که مبتنی بر سنتهای اسلامی و ایرانی است خود را مسئول بدانند و از طرف دیگر با توجه به همۀ ظرفیتهای مردمی و بهکارگیری آنها، همزمان با حفظ و پایش خردهفرهنگها منجر به رشد و تعالی جامعه و پیشرفت کشور شوند.
کیاء, حسین, & خیامی, عبدالکریم. (1403). گزارههای هنجاری رسانه از منظر رهبر معظم انقلاب (مدظله). مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3(12), -.
MLA
حسین کیاء; عبدالکریم خیامی. "گزارههای هنجاری رسانه از منظر رهبر معظم انقلاب (مدظله)", مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3, 12, 1403, -.
HARVARD
کیاء, حسین, خیامی, عبدالکریم. (1403). 'گزارههای هنجاری رسانه از منظر رهبر معظم انقلاب (مدظله)', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3(12), pp. -.
VANCOUVER
کیاء, حسین, خیامی, عبدالکریم. گزارههای هنجاری رسانه از منظر رهبر معظم انقلاب (مدظله). مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1403; 3(12): -.