بررسی ابتناء هنر دینی بر امور فطری در گستره فرایند آموزش الهیات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار،گروه آموزش الهیات ، معارف و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هنر در اندیشه‌ی دینی جایگاه والایی دارد. همواره دین از هنر برای تبیین جنبه‌های گوناگون خویش بهره جسته و هنر نیز از مبانی و مفاهیم دینی اشراب شده و در پرتو این بهره‌مندی رشد کرده است؛ بنابراین بین دین و هنر پیوند وثیقی است. دین و هنر دینی، نیازهای فطری و روحی انسان را تأمین می‌کنند، به همین علت هر دو همزاد و هم‌زیست انسان هستند. عرصه‌ی مبانی هنر دینی در حوزه‌ی ادبیات نظری از خلأ رنج می‌برند. یکی از این ساحت‌ها مبانی انسان‌شناسانه هنر در تربیت دینی است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی - اسنادی نقش امور فطری در هنر و تأثیر آن در دانش محتوایی تربیت اسلامی را بررسی‌ می‌کند و این پرسش اصلی را پی می‌گیرد که امور فطری هنر دینی در آموزش الهیات چه کارکرد‌هایی دارند؟ فرضیه‌ی حاکم بر این بررسی این است که امور گوناگون فطری هنر دینی نقش تأثیرگذار در آموزش الهیات دارند. یافته‌های پژوهش نیز حاکی از آن است که امور فطری چون حقیقت‌جویی و واقع‌گرایی، زیبایی‌خواهی، پرستش و خلاقیت انعکاس خاص خود را در ساحت هنر دینی در قلمرو آموزش الهیات داشته و نشان داده‌اند. حاصل مبنای امور فطری در محتوا و صورت هنر، زایش انگاره‌ی هنر دینی و آفرینش آثار هنری فاخر خواهد بود و به‌وسیله آن تجربه‌ی یادگیری محقق می‌شود و سبک زندگی متربی به‌صورت ماندگارتری تغییر خواهد یافت. علاوه بر این مبنای امور فطری هنر دینی در ارزیابی آثار هنری نیز کارگشاست و ما را از کاربرد مبانی غربی در نقد هنر بی‌نیاز می‌کند. همچنین، کارکردهای یادشده ما را به نقش‌برجسته‌ی هنر دینی در تمدن‌سازی اسلامی - ایرانی و حتی جهانی رهنمون می‌دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the emphasis of religious art on natural affairs in the field of theological education process

نویسندگان [English]

  • Abouzar Norouzi 1
  • Sayyed Mehdi Soltani Renani 2
1 Assistant Professor, Department of Theological Education, Farhangian University of Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Theological Education, Education and Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Art has a high place in religious thought. Religion has always benefited from art to explain its various aspects, and art has also been influenced by religious principles and concepts and has grown in the light of this benefit; Therefore, there is a bond between religion and art. Religion and religious art provide the natural and spiritual needs of man, therefore, both of them are co-born and symbiotic. The field of fundamentals of religious art suffers from a vacuum in the field of theoretical literature. One of these areas is the anthropological foundations of art in religious education.The present research examines the role of natural matters in art and its effect on the content knowledge of education using an analytical-documentary method, and investigates the main question, what are the functions of natural matters of religious art in theological education? The results of the analysis The data showed that natural things such as truth-seeking, beauty, worship and creativity have their own meaning in the field of religious art in the field of theological education.The result of the basis of natural things in the content and form of art will be the birth of the concept of religious art and the creation of magnificent works of art, and through that the learning experience will be realized and the lifestyle of the teacher will be changed in a more permanent way. In addition, the basis of the natural affairs of religious art is useful in the evaluation of works of art, and it makes us unnecessary to use western principles in art criticism. The mentioned functions lead us to the prominent role of religious art in Islamic-Iranian and even global civilization

کلیدواژه‌ها [English]

  • religious art
  • theological education
  • creativity
  • truth seeking
  • worship
  • تاریخ دریافت: 05 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 آذر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403