1
پژوهشگر، پژوهشکده مصباح الهدی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2
استاد، حوزه علمیه قم، قم، ایران
چکیده
عقل کل و نفس کل هر دو در عالم عقل قرار دارند و حقایق عقلیه اجمالی را از ذات ربوبی دریافت کرده و طی مراحلی به عوالم مادون انتقال داده و ضمن تفصیل آن حقایق به تدبیر عوالم می پردازند. ملاصدرا معتقد است که عقل کل همان روح محمدی صلی الله علیه و آله است که حقایق را بدون واسطه از خدای متعال دریافت کرده و بر نفس کل می نگارد. این دیدگاه ملاصدرا مستلزم پیامدهایی است. از جمله آن پیامدها اعتقاد عقلی به خطاناپذیر بودن شریعت محمدی و همچنین جریان عقلی در امتداد آن و به خصوص شکل گیری تمدن اسلامی است. این مقاله درصدد آن است که به تبیین دیدگاه صدرالمتالهین در باب عقل کل و نفس کل و جایگاه آن دو در عالم عقل و همچنین تطبیق عقل کل بر نبی مکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله پرداخته و برخی از الزامات تمدنی این دیدگاه را بیان کند.
گلزار, محمد جواد, & یزدان پناه, سید یداله. (1403). بررسی عقل کل و نفس کل از منظر صدرالمتالهین و برخی الزامات تمدنی آن. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3(12), -.
MLA
محمد جواد گلزار; سید یداله یزدان پناه. "بررسی عقل کل و نفس کل از منظر صدرالمتالهین و برخی الزامات تمدنی آن", مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3, 12, 1403, -.
HARVARD
گلزار, محمد جواد, یزدان پناه, سید یداله. (1403). 'بررسی عقل کل و نفس کل از منظر صدرالمتالهین و برخی الزامات تمدنی آن', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 3(12), pp. -.
VANCOUVER
گلزار, محمد جواد, یزدان پناه, سید یداله. بررسی عقل کل و نفس کل از منظر صدرالمتالهین و برخی الزامات تمدنی آن. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1403; 3(12): -.