ظرفیت های تمدنی آموزه امامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

2 دانشیار، گروه فقه و حقوق، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

چکیده

چکیده
تمدن، از مولفه های انسانی و ابزاری تشکیل می شود. مولفه های انسانی به طور مستقیم از عقاید و باورها تاثیر می پذیرند و هر مجموعه ای از نظام باورها،در صورت امکان و توان، تمدن مناسب خود را می سازد. در جهان بینی اسلامی، باورهای محکم و قویمی وجود دارند که در تکوین ، تشکیل، تقویت و تعالی مولفه های تمدنی، اثر گذارند. «آموزه امامت» یکی از آن باورهاست. این تحقیق با عنوان ظرفیت های تمدنی آموزه امامت، با هدف معرفی این ظرفیتها به روش توصیفی_تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به صورت بین رشته ای ( کلامی _ تمدنی ) انجام شده است. اهمیت تحقیق از دو جهت مشهود است: یکی نشان دادن کارآیی آموزه های امامیه در عرصه تمدن سازی، و دیگر ؛ تبیین چشمه های ناب اندیشه ای در راستای تمدن سازی اسلامی. در ساختار تحقیق، نخست مولفه های تمدنی به طور اجمالی فهرست شده است و سپس با اشاره به صفات و شئون امامت، تاثیر آنها در مهمترین مولفه های تمدنی (که بیشترین اثر پذیری را از این آموزه دارند)، بیان گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ آموزه امامت، با ایجاد «ارتباط عرش و فرش» و «اتصال آسمان و زمین» و با هدایت گری بشریت، ظرفیت های بی نظیری در «نظام امام و امتی» و «تعالی اجتماعی، فرهنگی و تمدنی» ،دارد: معرفت و جهان بینی صحیح توحیدی، عقل ورزی وحیانی، عدالت محوری تعالی بخش ، امنیت آفرینی همه جانبه، حکومت عادلانه، رفاه آوری رشد دهنده، وحدت و انسجام امتی، عبودیت سعادت بخش و فضایل اخلاقی افراد جامعه، برخی از ظرفیت های تمدنی است که در پرتو آموزه امامت، و با وجود امام، حاصل می شود. و بدون آموزه امامت و امام، امکان تحقق کامل آنها نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The civilizing potentials of Imamate teaching

نویسندگان [English]

  • ahmad bigdeli 1
  • rasol razavi 2
  • mehdi nosratian 2
1 the University of Qoran and Hadith
2 faculty member
چکیده [English]

Civilization consists of components, some of which are human and some of which are tools.Human components are directly influenced and formed by ideas and beliefs. In the Islamic worldview, there are strong and strong beliefs that have an effect on the development, formation, strengthening and excellence of civilizational components. "Teaching Imamate" is one of those beliefs.This research has been carried out under the title of the civilizational capacities of the doctrine of Imamate, with the aim of introducing these capacities in a descriptive-analytical way and using library resources in an interdisciplinary (theological-civilizational) way.The importance of research is evident from two aspects: one is to show the effectiveness of the teachings of the Imamiyyah in the field of civilization, and the other;Explaining the pure springs of thought in the direction of civilization.In the structure of the research, first the civilizational components are briefly listed, and then the attributes and affairs of the Imamate are mentioned and their influence on the most important civilizational components (which have the most influence from this doctrine) is expressed. The research findings show; The doctrine of Imamate in "the relationship between the Imam and the Ummah" and "building society, culture and civilization" has unique capacities: correct knowledge and worldview, rationality, central justice, creating security, rule of justice, prosperity, unity and cohesion. Obedience and moral virtues of the people of the society are some of the civilizational capacities that are realized in the light of the doctrine of Imamate, and with the presence of the Imam, or they reach perfection and give results.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching of Imamate
  • civilization
  • civilizing capacity
  • nation building
  • justice
  • security