1
پژوهشگر، دکترای مدیریت فرهنگ، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران
2
پژوهشگر پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
چکیده
نخستین مواجهه ما با تمدن غرب در قامت تقابل نظامی و صنعتی هویدا گشت که حاکمان به جهت تصور عقب ماندگی ایران و جبران آن، تصمیم به اعزام دانشجو به کشورهای غربی نمودند. آنها راه توسعه یافتگی و پیشرفت ایران را در آیینۀ مدرن شدن ایران میدیدند، اما تاریخ در سال 57 به گونهای دیگر رقم خورد و انسان جدیدی ظهور کرد که آرمان، طلب و تمنایش متفاوت از انسان مُدرن بود. یکی از چالشهای اساسی انسان عصر انقلاب اسلامی در مباحث تمدنی، نحوه مواجهه با تمدن غرب است؛ آیا میبایست تمدن غرب را به صورت کامل پذیرفت، آیا باید آن را رد کرد؟! آیا میتوان با تمدنی که متناسب با فرهنگ و زیست تاریخی ما رقم نخورده، ارتباط برقرار کرد و آن را برگزید؟ آیا اساساً تبادلی میان عالم ما و عالم غرب رقم خواهد خورد؟ عدهای قائل به ذاتگرایی تمدن غرب شدهاند که در این صورت، امکان تبادل تمدنی ممتنع است و عدهای دیگر تمدن غرب را در ارادهگرایی خلاصه کردهاند که از لوازم آن پذیرش کامل تمدن غرب و به تحویل بردن اقتضائات تمدنی در اراده افراد است. در این میان نسبتگرایی نیز از جمله مواردی است که میتواند افقی در تبادل تمدنی باز کند. مراد از نسبتگرایی، برقراری نسبت وجودی با تمدن است. «وجودی» دانستن ساخت تمدن به این معناست که تمدن در حین زندگی روزمره انسانها ساخته میشود.
پورکیانی, محمد, & حاجی پور کریمی, محمدصادق. (1403). تبادل تمدنی؛ نزاعی بر سر امکان یا امتناع. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(6), 47-73.
MLA
محمد پورکیانی; محمدصادق حاجی پور کریمی. "تبادل تمدنی؛ نزاعی بر سر امکان یا امتناع". مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2, 6, 1403, 47-73.
HARVARD
پورکیانی, محمد, حاجی پور کریمی, محمدصادق. (1403). 'تبادل تمدنی؛ نزاعی بر سر امکان یا امتناع', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(6), pp. 47-73.
VANCOUVER
پورکیانی, محمد, حاجی پور کریمی, محمدصادق. تبادل تمدنی؛ نزاعی بر سر امکان یا امتناع. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1403; 2(6): 47-73.