استادیار، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
چکیده
تلویزیون موضوعی است که مکرراً مورد مطالعه و بررسی دانشمندان قرار گرفته است و از زوایای مختلفی همچون جامعهشناسی و روانشناسی دربارهی آن پژوهش شده است. یکی از رهیافتهای مطالعه دربارهی این موضوع مهم، رهیافت فلسفی است. در این نوشته از منظر فلسفی، تلویزیون بهمثابه یک تکنولوژی، مبتنی بر دیدگاه چهار اندیشمند: مارکس، هایدگر، بورگمان و فینبرگ مورد بررسی قرار گرفته است. این فیسلوفان تکنولوژی البته خود درباره تلویزیون بهمثابه یک تکنولوژی اظهارنظر نکردهاند؛ بلکه مبتنی بر مبانی هریک دیدگاه آنان درباره تلویزیون بازسازی شده است. مبتنی بر مبانی مارکس، نقش تلویزیون در ارزشافزایی محور تحلیل واقع میشود. از دیدگاه هایدگر، تلویزیون بهعنوان یک نوع انکشاف و آگاهی قابل مطالعه است. از نظر بورگمان ضرورت جستوجو دربارهی رابطهی اطلاعات و واقعیت و نیز رابطهی سوژه و ابژه و همچنین موضوع اشیاء کانونی دربارهی تلویزیون قابل استنباط است. و از نگاه فینبرگ نقشی که ارزشهای سرمایهداری و ارزشهای دموکراتیک در تولید تلویزیون دارد، حائز اهمیت است. پس از بررسی این چهار دیدگاه، در خصوص ارزشباری یا خنثی بود تلویزیون مبتنی بر تبیینهای صورت گرفته به نتیجهگیری پرداخته میشود.
رئوف موسوی, سید ابراهیم. (1403). تحلیل تلویزیون از منظر فلسفهی تکنولوژی از دیدگاه مارکس، هایدگر، فینبرگ، بورگمان. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(6), 27-46.
MLA
سید ابراهیم رئوف موسوی. "تحلیل تلویزیون از منظر فلسفهی تکنولوژی از دیدگاه مارکس، هایدگر، فینبرگ، بورگمان". مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2, 6, 1403, 27-46.
HARVARD
رئوف موسوی, سید ابراهیم. (1403). 'تحلیل تلویزیون از منظر فلسفهی تکنولوژی از دیدگاه مارکس، هایدگر، فینبرگ، بورگمان', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 2(6), pp. 27-46.
VANCOUVER
رئوف موسوی, سید ابراهیم. تحلیل تلویزیون از منظر فلسفهی تکنولوژی از دیدگاه مارکس، هایدگر، فینبرگ، بورگمان. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1403; 2(6): 27-46.