دانشجوی دکتری دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
چکیده
تأکیدات فراوان نسبت به زمامداری و نقش زمامداران در سعادت جامعه، چه در منابع دینی و چه در اندیشههای رهبران جمهوری اسلامی، نشان از ضرورت تدوین برنامهای جامع برای تربیت زمامداران دارد که تدوین آن علاوه بر نیاز به مبانی مبتنی بر قرآن و سیره معصومین(علیهمالسلام)، به استفاده از اندیشههای متفکران مسلمانی که در راستای کاربست مبانی اسلامی در اندیشه خود تلاش نمودهاند؛ نیز محتاج است. در این میان اندیشههای غزالی باتوجه به مکتوبات متعددی که در ارتباط با توصیه به حُکام و هدایت ایشان و همچنین تربیت زمامداران دارد بهعنوان یکی از اندیشمندان برتر اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس تلاش این پژوهش بر این خواهد بود که با استفاده از آثار و تألیفات غزالی مروری بر اندیشههای او در رابطه با تربیت زمامدار داشته باشد و به تعبیری دقیقتر این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که «اندیشه غزالی چه دلالتهایی برای تربیت زمامداران دارد؟» این پژوهش برای پاسخ به این سؤال با استفاده از روش دلالت پژوهی به استخراج و تحلیل سهمیاریها و سپس دلالتهای مرتبط با تربیت زمامداران از اندیشه غزالی پرداخته است. در نهایت ویژگیهای زمامدار مطلوب، عوامل تربیت زمامدار و همچنین روشهای تربیت زمامدار در اندیشه غزالی احصاء و در قالب یک نمودار مفهومی ارائه گردیده است.
محمدی نجف آبادی, حمیدرضا. (1402). دلالتهای تربیت زمامدار در اندیشه ابو حامد محمد غزالی. مطالعات میانرشتهای تمدن و انقلاب اسلامی, 2(1), 137-164.
MLA
حمیدرضا محمدی نجف آبادی. "دلالتهای تربیت زمامدار در اندیشه ابو حامد محمد غزالی". مطالعات میانرشتهای تمدن و انقلاب اسلامی, 2, 1, 1402, 137-164.
HARVARD
محمدی نجف آبادی, حمیدرضا. (1402). 'دلالتهای تربیت زمامدار در اندیشه ابو حامد محمد غزالی', مطالعات میانرشتهای تمدن و انقلاب اسلامی, 2(1), pp. 137-164.
VANCOUVER
محمدی نجف آبادی, حمیدرضا. دلالتهای تربیت زمامدار در اندیشه ابو حامد محمد غزالی. مطالعات میانرشتهای تمدن و انقلاب اسلامی, 1402; 2(1): 137-164.