1
نویسنده مسئول: دانشجوی دکترا، گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2
گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تهران ایران
چکیده
امامان شیعه(ع) برای ترویج معارف اسلامی، آموزههای دینی و غیردینی را در هر مکان و زمانی که مقدور بود، به پیروانشان آموزش میدادند. نظام آموزشی بـه عنـوان بخـشی از سـاختار تمـدن اسـلامی، موتـور محـرک و ظرفیتساز شکل گیری و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی را برعهده دارد؛ اما باتوجـه بـه انتقـاداتی کـه نسبت به غیرفعال بودن نظام آموزشی امامیه و دستاوردهای آن درسده های نخستین اسلامی وجـود دارد، ضمن دفاع از وجود آن باید به نقش آن در ظرفیتسازی فرهنگ و تمدن اسـلامی پرداخت. این که شیعیان در تأسیس مراکز علمی وامدار دیگران بودهاند و یا نوآوری بهخرج دادهاند، مسئلهای است که این مقاله با هدف بررسی تأثیر این مراکز در تمدن اسلامی طی سدههای نخست هجری به آن میپردازد. نویسندگان با رویکرد «توصیفی ـ تحلیلی» و با روش کتابخانهای در صدد پاسخگویی به این سئوال هستند که نهادهای علمی و آموزشی شیعیان درپنج قرن نخست چه نقش و جایگاهی در تمدن اسلامی داشتهاند؟ به نظر میرسد که شیعیان بهدلیل نیاز به تعلیم آموزهها و مبانی اعتقادیشان در یک گسترة جغرافیایی غیرشیعی، باتکیه توانستهاند در عرصه علمآموزی و تحقیقات علمی، حـضور فعـالی پیدا کرده و از طریق پایهگذاری مراکز علمی نامآور، فعالیتهای نوآورانه علمی در جهان اسلام را توسعه داده و حیات و هویت فرهنگی و تمدنی تشیع را تداوم بخشند.
فرحزادی, امیر, & عسکرانی, محمدرضا. (1401). نهادهای علمی شیعیان امامیه در پنج قرن نخست هجری و نقش آنها در تمدن اسلامی. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1(4), 105-127.
MLA
امیر فرحزادی; محمدرضا عسکرانی. "نهادهای علمی شیعیان امامیه در پنج قرن نخست هجری و نقش آنها در تمدن اسلامی", مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1, 4, 1401, 105-127.
HARVARD
فرحزادی, امیر, عسکرانی, محمدرضا. (1401). 'نهادهای علمی شیعیان امامیه در پنج قرن نخست هجری و نقش آنها در تمدن اسلامی', مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1(4), pp. 105-127.
VANCOUVER
فرحزادی, امیر, عسکرانی, محمدرضا. نهادهای علمی شیعیان امامیه در پنج قرن نخست هجری و نقش آنها در تمدن اسلامی. مطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی, 1401; 1(4): 105-127.