تأکیدات فراوان نسبت به زمامداری و نقش زمامداران در سعادت جامعه، چه در منابع دینی و چه در اندیشههای رهبران جمهوری اسلامی، نشان از ضرورت تدوین برنامهای جامع برای تربیت زمامداران دارد که تدوین آن علاوه بر نیاز به مبانی مبتنی بر قرآن و سیره معصومین (علیهمالسلام)، به استفاده از اندیشههای متفکران مسلمانی که در راستای کاربست مبانی اسلامی در اندیشه خود تلاش نمودهاند؛ نیز محتاج است. در این میان اندیشههای غزالی باتوجه به مکتوبات متعددی که در ارتباط با توصیه به حکام و هدایت ایشان و همچنین تربیت زمامداران دارد بهعنوان یکی از اندیشمندان برتر اسلامی حائز اهمیت است برایناساس تلاش این پژوهش بر این خواهد بود که با استفاده از آثار و تألیفات غزالی مروری بر اندیشههای او دررابطهبا تربیت زمامدار داشته باشد و به تعبیری دقیقتر این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که «اندیشه غزالی چه دلالتهایی برای تربیت زمامداران دارد؟» این پژوهش برای پاسخ به این سؤال با استفاده از روش دلالت پژوهی به استخراج و تحلیل سهمیاریها و سپس دلالتهای مرتبط با تربیت زمامداران از اندیشه غزالی پرداخته است. در نهایت ویژگیهای زمامدار مطلوب، عوامل تربیت زمامدار و همچنین روشهای تربیت زمامدار در اندیشه غزالی احصاء و در قالب یک نمودار مفهومی ارائه گردیده است.
Mohammadi Najaf Ababdi, H. (2023). Implications of ruler training in the thought of Abu Hamed Mohammad al-Ghazali. Civilization Research, 2(5), 137-164.
MLA
Hamidreza Mohammadi Najaf Ababdi. "Implications of ruler training in the thought of Abu Hamed Mohammad al-Ghazali". Civilization Research, 2, 5, 2023, 137-164.
HARVARD
Mohammadi Najaf Ababdi, H. (2023). 'Implications of ruler training in the thought of Abu Hamed Mohammad al-Ghazali', Civilization Research, 2(5), pp. 137-164.
VANCOUVER
Mohammadi Najaf Ababdi, H. Implications of ruler training in the thought of Abu Hamed Mohammad al-Ghazali. Civilization Research, 2023; 2(5): 137-164.