دانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723Feasibility of visionary propaganda based on the Islamic wisdomامکان سنجی تبلیغ بیناتمدنی بر اساس حکمت اسلامی1129207363FAسید محمدمعلمینویسنده مسئول: دانش آموخته دکتری، فلسفه علوم اجتماعی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، ایران0009-0006-3629-3249حمیدپارسانیادانشیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0009-0006-0910-4553Journal Article20220528The international propaganda of Islam is one of the missions of religious scholars. But this is a fundamental question. Is it possible to propagate the Islamic religion of Islam? Is modern culture legitimized for its propaganda domination? What capacities in the Muslim world are there to propagate civilization? The Islamic philosophy is a valuable treasure trove of the great scholars of the Islamic world. This treasure has many capacities that can achieve transnational meanings, and the propagandists of Islam, relying on the teachings of Islamic philosophy, can be found to propagate civilization. This study proves the above claim and shows that modern culture does not have the legitimacy of globalization. Then the principle of the contradictory community introduces the principle of reality and the proof of the existence of God as the foundations of integrated propaganda. The method of proving this claim is fundamental methodology.تبلیغ بینالمللی دین اسلام از رسالتهای دانشمندان دین است؛ اما این عرصه در مواجهه با پرسشهایی بنیادین از این قرار است که آیا تبلیغ بیناتمدنی و میانفرهنگی دین اسلام ممکن است؟ آیا فرهنگ مدرن برای سیطره تبلیغاتی خود توجیه منطقی دارد؟ چه ظرفیتهایی در جهان اسلام برای تبلیغ بیناتمدنی وجود دارد؟ فلسفه اسلامی گنجینه ارزشمندی است که از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام به یادگار مانده است، این گنجینه دارای ظرفیتهای زیادی است که میتواند به معانی میانفرهنگی دست یافته و مبلغان دین اسلام با تکیه بر معارف فلسفه اسلامی، امکان تبلیغ بیناتمدنی را مییابند. این تحقیق ادعای فوق را اثبات میکند و نشان میدهد که فرهنگ مدرن توجیه منطقی جهانی بودن را دارا نیست. سپس اصل اجتماع نقیضین، اصل واقعیت و اثبات وجود خدا را بهعنوان پایههای تبلیغ بیناتمدنی معرفی مینماید. روش اثبات این ادعا روششناسی بنیادین است.https://cir.ihu.ac.ir/article_207363_c4ce927d6c7b0a60bb32f46267a83749.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723A Comprehensive Review on the Concepts of Beauty and the Paradigm of City Beautification from the Perspective of the Islamic Wisdomبازخوانی اصول و مفاهیم زیبایی و انگارهی زیباسازیِ شهر از منظر حکمت اسلامی3160207365FAرامینخورسندنویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0009-0009-9718-1509سهندلطفیدانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0001-9673-5658مصطفیبهزادفراستاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20220524Beauty is considered as an eternal quality which comes from a perpetual truth, and has been a part of man's pure nature. Beautification, however, is a process of trying to enhance and equate the surrounding environment into the lost, unreachable quality that the descended man has always been seeking for. From this perspective, the concept of beauty in Islam and its examples in the material world has always been a clue to that hidden aspect and eternal truth. The city beautification process in its contemporary state has considered the providing of some superficial elements with apparent and ephemeral aesthetical qualities as the tools to maintain the beauty in an urban environment. Departing from an architecture and urbanism, based on wisdom and spiritual meanings gradually deviated into a kind of formalism, imitation and reproduction of forms in the process of reshaping the built environment. As such the application of imitated beautification processes, has not only resulted in the missing of genuine beauty, but will make an inharmonious schema not probably lasting long. In this research, after describing the concept of genuine beauty, the procedure of creation of beauty in the core of Islamic wisdom was interpreted to demonstrate the bottom-up process of shaping the ‘wholeness’ or the generation of genuine beauty based upon the idealistic nature of human beings, reflected in the existence of the ‘integral’ city. Finally, the principles of ‘city beautification’ process and the crucial factors in the perception of [genuine] beauty from the Islamic point of view are presented.زیبایی بهمثابه کیفیتی ازلی و برآمده از حقیقتی همیشگی، جزئی از خمیرمایه و سرشت پاک آدمیان بوده و هست. زیباسازی اما به فرآیندی اطلاق میشود که تلاشی است برای همانند کردن محیط پیرامون به آن کیفیت دستنیافتنی و گمشدهای که انسان هبوط یافته، همواره در جستجوی آن است. به این معنا، برداشتی که در اسلام از زیباییها و مصادیق زیبایی در جهان مادی وجود دارد، همواره اشارتی است به آن بعد پنهان و آن حقیقت از ازل موجود. زیباسازی شهری در برداشتهای معاصری که از آن صورت گرفته است، بهرهمندی از پارهای کیفیتهای ظاهری را متضمن تحقق امر زیبایی پنداشته است. حرکت از معماری و شهرسازی مبتنی بر سبکهای برآمده از حکمت و معانی والا، بهتدریج تبدیل بهنوعی فرمگرایی و تقلید و بازتولید فرمها، و ترکیب و التقاط روشهای گوناگون شکل دادن به محیط انسانساخت شده است. از همین رو، گرتهبرداری از روشهای بهکاررفته در فرآیندهای زیباسازی، میتواند به خلق زیبایی منجر نگردد و طرحوارهای ناموزون و ناپایدار را شکل دهد که دوام و ماندگاری برایش متصور نیست و دیر نمیپاید. در این مقاله کوشش شده تا ضمن تبیین مفهومی زیبایی و زیبایی حقیقی، فرآیند درک و خلق زیبایی، از منظر آنچه در شهرهای سنتی اسلامی، از جزء به کل، از پایین به بالا و از خرد به کلان بر مبنای سرشت کمالجوی انسان و کاربست صفات و ویژگیهای زیبای مطلق، شکل میگرفته و حاصل آن موجودیت زیبای شهری یکپارچه بوده است، مورد توجهی دوباره قرار گیرد و بایدهای زیباسازی شهری و عوامل ادراک زیبایی از نگاه اسلام در قالبی موجز مدون و ارائه گردد و از این رهگذار بازتعریفی از جریان زیباسازی شهری در شهرهای اسلامی حاصل آید.https://cir.ihu.ac.ir/article_207365_00051579b3069739ccf6c7c8035b22be.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723Communication Strategies for the Realization of Modern Iranian Islamic Civilizationراهبردهای ارتباطی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی6187207425FAحسینکیاءنویسنده مسئول: دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران0009-0008-5642-9988رضافرخ نژادپژوهشگر پژوهشکده شهید صدر، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام0009-0002-0914-2550عبدالکریمخیامیاستادیار، گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20220410The goal of the Islamic Republic of Iran system is to reach the new Islamic civilization. A matter that has been emphasized many times by the supreme leader of the revolution (the Magnificent) and they have always called for attention to the horizon of civilization and strategic planning for its realization. Communication and media strategies are one of the most important strategies that must be pursued in the realization of civilization. From a religious point of view, the true criterion of evolution and progress is to lay the groundwork for personal and social closeness to the Almighty God. Based on this, the effective communication system will not be subject to the improvement of indicators such as increasing the speed of transmission or ease of communication. A phenomenon that, especially in recent decades, with the huge developments in communication technologies and the global dominance of modern media, has practically faced challenges in moving towards the horizon of Islamic and Iranian civilization. This essay seeks to raise the question of what the Islamic Republic of Iran should do in this situation and in the direction of moving and creating a new civilization, and has tried to find some previous communication strategies for approaching this ideal, so that the country's media governance, by adopting and implementing these strategies, disrupts the communication order of the domination system and realizes Islamic civilization-building communications. Some suggested that the strategies such as "denying the idolatry of modern communication technologies" have a negative aspect, and others such as "convergent regulation of the media system", "strengthening listening skills" and "founding anthropology instead of mathematical logic in communication" have a positive aspect. هدف ترسیمشده نظام جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. امری که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) بر آن تأکید شده و همواره خواستار توجه به افق تمدنی و برنامهریزی راهبردی برای تحقق آن بودهاند. از مهمترین راهبردهایی که در تحقق تمدن باید پیجویی شود، راهبردهای ارتباطی و رسانهای است. در نگاه دینی ملاک حقیقی تکامل و پیشرفت، زمینهسازی برای تقرب فردی و اجتماعی به سوی خداوند متعال است. بر این مبنا، نظام ارتباطی مؤثر نیز تابع بهبود شاخصهایی نظیر بالا رفتن سرعت انتقال یا سهولت در برقراری ارتباط نخواهد بود. پدیدهای که بهویژه در دهههای اخیر با تحولات عظیم فناوریهای ارتباطی و سلطۀ جهانی رسانههای مدرن، عملاً حرکت به سمت افق تمدنی اسلامی و ایرانی را با چالشهایی مواجه کرده است. این جستار در پی طرح این پرسش است که جمهوری اسلامی ایران در این شرایط و در مسیر حرکت و ایجاد تمدن نوین، چه باید بکند، و تلاش نموده تا از طریق تحلیل مضمون آثار علمی و مکتوب صاحبنظران این حوزه، چند راهبرد ارتباطی پیشینی را برای نزدیک شدن به این آرمان ارائه نماید تا حکمرانی رسانهای کشور با اتخاذ و اجرایی کردن این راهبردها، برهم زننده نظم ارتباطی نظام سلطه و محققکننده ارتباطات تمدنساز اسلامی باشد. برخی راهبردهای پیشنهادی مانند «نفی بتبودگی فناوریهای نوین ارتباطی» جنبۀ سلبی دارند، و برخی دیگر همچون «تنظیمگری همگرای نظام رسانهای»، «تقویت مهارت های شنیداری» و «مبنا قرار دادن انسانشناسی بهجای منطق ریاضی در ارتباطات» جنبۀ ایجابی دارند.https://cir.ihu.ac.ir/article_207425_66526887048ffb241cc8222a186be0a4.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723An Analysis of the Supreme Leader's Letter to the Youth of Europe and the United Statesوجوه تحلیل تمدنی نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا89111207366FAاحمدرهداراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانJournal Article20220520Although the Supreme Leader's letter to the youth of Europe is not a unique action and has a long history in the life of religious scholars, but the time and context of this letter has given it a special feature that can not be analyzed as a specific action at the level of civilization. In this letter, the head of the political-religious pyramid of Muslims with a very high legal status, directly discusses the rule of the non-Muslim pyramid and introduces the mediator of this dialogue as an invitation to study the most sacred Islamic text, the Qur'an. Adding to the importance of this letter are the various possible aspects of its reading and analysis. Such features alone are able to describe a phenomenon as a civilization. The civilization analysis of the mentioned letter can maximize its results and make it more durable. This approach is expected to be a new form of diplomacy on a global scale in the future, especially as technological developments in the field of communication are in line with it.نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا هرچند اقدامی منحصربهفرد نیست و پیشازاین نیز در سیره عالمان دینی سابقه داشته، اما زمان و زمینه این نامه بدان ویژگی خاصی بخشیده است، بهگونهای که میتوان آن را بهعنوان یک کنش خاص در سطح تمدنی تحلیل نمود. در این نامه، رأس هرم سیاسی ـ دینی مسلمانان با جایگاه حقوقی بسیار بالا، با قاعده هرم غیرمسلمانان بهطور مستقیم گفتوگو مینماید و واسطه این گفتوگو را دعوت به مطالعه مقدسترین متن اسلامی یعنی قرآن مینماید. آنچه به اهمیت این نامه میافزاید حیثیتهای امکانی مختلف در قرائت و تحلیل آن میباشد. چنین ویژگیهایی بهتنهایی قادر است یک پدیده را وصفی تمدنی ببخشد. تحلیل تمدنی نامه مذکور میتواند نتایج آن را حداکثری و دارای دوام بیشتر نماید. پیشبینی میشود این رویکرد در آینده بهنوعی جدید از دیپلماسی در مقیاس جهانی شود، بهویژه اینکه تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات نیز با آن هماهنگ میباشد.https://cir.ihu.ac.ir/article_207366_a5f8798b7a539929afbb3b42931544b1.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723The Capacities of Imami Jurisprudence in Accepting New Institutions of Private Law: With an Emphasis on Value and Customظرفیتهای فقه امامیه در پذیرش نهادهای جدید حقوق خصوصی، با تأکید بر اعتباریات و عرف113139207367FAاحمدعلیقانعاستادیار دانشکده معارف اسلامی و الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام0009-0008-9021-2942محمدتقی پوردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران0009-0006-4112-7456Journal Article20220226Islamic civilization and Islamic society optimization, all dimensions, including social terms and concepts, are in line with Islamic sharia and God's will. In an Islamic society, optimization equals reaching an optimal status in terms of the Islamization of all social dimensions, including private law. Some of the existing terms in the private law under IRI are fundamentally exotic and western, emulated from un-Islamic conventions. The introduction of various issues like electronic commerce and the capital market has increased such formulations. Therefore, the relation between such exotic formulations and the Islamic civilization and the methods used for addressing them are substantially critical issues that need to be determined, both theoretically and functionally, under the legal system of IRI. Regarding the vitality of this issue, the first theoretical step is to determine the relationship between the legal formulations of private law, the Islamic civilization, and Islamic law. The convention of private law, the formulations of contingents in Islamic jurisprudence, and philosophy are some of the Islamic mechanisms and fundamentals that facilitate the adaptation of exotic private law formulations with the aspirations of the new Islamic civilization. This study takes a civilization-based approach to make a comparison between Islamic and Western private law. This study contends that Islamic jurisprudence has made it possible for conventional and contingent formulations to accord with sharia laws, thus allowing for using non-native legal rules for the Islamic civilization.تمدنسازی اسلامی یا بهینه کردن جامعه اسلامی، در تمامی ساحتهای خود، از جمله مناسبات و مفاهیم اجتماعی، در راستای شریعت اسلام و اهداف الهی است. بهینه شدن در تمدنسازی اسلامی به این معناست که جامعه اسلامی به مطلوبترین وضعیت ممکن در اسلامی شدن تمام ساحتهای اجتماعی جامعه دست یابد که از جمله این ساحتها حقوق خصوصی جامعه اسلامی است. برخی از مناسبات حاکم در حقوق خصوصی جمهوری اسلامی ایران مناسبات غربی و غیربومیای هستند که از منابع و عرفهای غیراسلامی، بهصورت تقلیدی، اخذ شدهاند و با ورود مباحثی مثل تجارت الکترونیک، بازار سرمایه و غیره این قواعد افزایش یافتهاند؛ لذا نسبت این قواعد غیربومی با تمدنسازی اسلامی و نحوه مواجهه با آنها یک مسئله اساسی و بنیادین است که باید از حیث نظری و عملی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران متیقن و تبیین شود. با توجه به جایگاه بنیادین این موضوع، باید گفت که نسبتسنجی قواعد حقوقی حقوق خصوصی با تمدنسازی اسلامی و حقوق اسلامی اولین گام نظری در این حوزه محسوب میشود. تعیین موضع نظری در خصوص مسئله مذکور از مهمترین مقدمات نظامسازی تمدنی در عرصه حقوق خصوصی است. عرف حقوق خصوصی و قواعد حاکم بر اعتباریات در فقه و فلسفه اسلامی از جمله مکانیسمها و مبانی اسلامی هستند که امکان انطباق قواعد حقوق خصوصی غیربومی را با آرمانهای تمدن نوین اسلامی میسر میکنند. پژوهش پیشرو با رویکرد تمدنی به مواجهه حقوق خصوصی اسلامی با حقوق خصوصی غربی میپردازد. با توجه به پژوهش پیشرو فقه اسلامی به قواعد عرفی و اعتباری امکان شرعی شدن را اعطا کرده است؛ لذا با استفاده از این امکان میتوان از قواعد حقوقی غیربومی در راستای تمدنسازی اسلامی استفاده کرد.https://cir.ihu.ac.ir/article_207367_3b59e02e2c69c8cff10bbe481ffafda0.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلاممطالعات میانرشتهای تمدنی انقلاب اسلامی2980-89011220220723The Role of Education in Modern Islamic Civilization: Problems and Solutionsنقش آموزش و پرورش در تمدن نوین اسلامی؛ از منظر نظام تأمین نیاز141159207368FAعلیخلیلیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران0000-0001-8791-6131Journal Article20220201In the current historical context, the creation of a new Islamic civilization is an inevitable necessity. Failure to do so will lead to the fall of Islamic civilization in the Western civilization. Also, providing the bedrock of human society is not possible except with the creation of Islamic civilization. Achieving this goal requires fundamental studies in order to provide the theoretical foundations of this fundamental change. Since civilization is a set of institutions, the realization of modern Islamic civilization requires fundamental changes in many current institutions. Talking about a new Islamic civilization without fundamental and important changes in many current institutions will prevent the formation of a new Islamic civilization and will turn this goal into a dream. The institution of education is one of the most important constructive institutions of any civilization. In this research, from the perspective of civilization, the main problems of education are expressed and then solutions to correct it in order to provide the institutional basis for the realization of a new Islamic civilization will be presented.در شرایط تاریخی حاضر، ایجاد تمدن نوین اسلامی ضرورتی اجتنابناپذیر است. عدم تحقق این امر، منجر به سقوط تمدن اسلامی در منظومه تمدن غرب خواهد شد؛ همچنین فراهم کردن بستر سعادت جامعه بشری جز با ایجاد تمدن اسلامی میسر نیست. تحقق این هدف نیازمند انجام مطالعات بنیادین بهمنظور فراهم کردن بنیانهای نظری این تحول اساسی است. ازآنجاییکه تمدن مجموعهای متشکل از نهادهاست، تحقق تمدن نوین اسلامی نیز مستلزم تحولاتی اساسی در بسیاری از نهادهای کنونی است. صحبت از تمدن نوین اسلامی بدون تحولات اساسی و مهم در بسیاری از نهادهای کنونی مانع از شکلگیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد و این هدف را به آرزو تبدیل خواهد کرد. نهاد آموزشوپرورش از مهمترین نهادهای سازنده هر تمدن است. در این تحقیق، از منظر تمدنی، عمدهترین اشکالات آموزشوپرورش بیان و سپس راهکارهایی برای اصلاح آن بهمنظور فراهم کردن زمینههای نهادی تحقق تمدن نوین اسلامی ارائه شده است.https://cir.ihu.ac.ir/article_207368_adec2a707aa740f2c483568ce6dbe364.pdf